Ai thích xem phim Trung Quốc...

Đỗ Huyền My
(Sagittarius)

Điều hành viên
Không biết phim này có chiếu ở VN không, chứ ai đang ở Mỹ thì rất nên xem một chuyến...

Trần Khải Ca hồi tưởng về thời thơ ấu qua 'Together'

cheng-xiaochun.jpg


Đạo diễn người Trung Quốc vốn nổi tiếng với bộ phim giàu kịch tính "Bá vương biệt cơ", nay xuất hiện trở lại với tác phẩm có nhan đề "Together" (He Ni Zai Yiqi). Ông đã kể một câu chuyện cổ tích hiện đại và ngay lập tức nó trở thành đề tài gây tranh cãi...

- Trong các phim của mình, ông thường kể rất nhiều về bản thân, còn "Together" thì sao?

- Cũng vẫn hệt vậy. Tôi hoàn toàn không thể làm khác. Xiao, cậu bé chơi vĩ cầm được cha đưa lên thành phố học để thành tài, có nhiều điểm được lấy từ tôi hồi bé. Câu chuyện của cậu bé Xiao phản chiếu nhiều thứ mà tôi bận tâm, ví như quan hệ phức tạp của tôi với cha mình, sự thiếu hiểu biết lúc đầu của tôi đối với các quy luật thị trường, những thứ thậm chí còn chế ngự cả nghệ thuật, cả cuộc sống giữa truyền thống và hiện đại của tôi. Tôi luôn chỉ có thể làm phim về mình. Tất cả những kiểu khác sẽ là dối lừa, đối với tôi và với công chúng.

- Đây là bộ phim đầu tiên của ông có bối cảnh Trung Quốc đương đại. Nhiều người cho rằng ông đã quá mệt mỏi trong việc lý giải quá khứ?

- Quá trình lý giải này không bao giờ có thể kết thúc, chẳng những đối với từng người mà còn với cả một dân tộc. Chỉ những ai học hỏi được từ quá khứ mới có thể tạo lập hiện tại. Tôi muốn một lần nữa thực hiện một bộ phim hấp dẫn về đề tài Cách mạng văn hóa.

- Ông hài lòng điều gì về "Together"?

- Thông qua phim, tôi đã như bắt đầu đối thoại được với người cha đã mất, nói với ông những gì mà hồi ông còn sống tôi đã không thể, vì quan hệ giữa chúng tôi rất căng thẳng. Tôi đã khước từ rất nhiều điều ông ấy đã làm, những bộ phim của ông, cách thức giáo dục của ông. Lời quở trách của ông, rằng tôi là người quá tham vọng, vẫn luôn còn bỏng rát trong tai tôi. Vẻ tự hào của ông khiến tôi còn ớn lạnh tới tận bây giờ. Song, tôi yêu cha. Bây giờ thì tôi biết điều đó.

(Theo Thể Thao - Văn Hóa)

xiaochun.jpg


********


Xiaochun (Yun Tang) is a 13-year-old violin prodigy who lives with his father, Liu (Pequi Liu) Cheng, in a small Chinese city. Shy and sensitive, Xiaochun doesn't say much – music is his way of expressing his feelings. But his entire life changes when his father, wanting only the best for him, takes him to live in immense, metropolitan Beijing. Liu Cheng is willing to sacrifice everything so Xiaochun can audition for a prestigious music school and take lessons that befit his talent. In this new world, Xiaochun encounters new and demanding teachers, discovers true friendship, learns how painful life's choices can be, and comes to understand the strength of his father's love. Featuring an incredible classical soundtrack, Chen Kaige's TOGETHER is a stirring drama about the power of music and the importance of family.

********

Chinese director Chen Kaige is best known in this country for period epics like “Farewell My Concubine,” “Temptress Moon” and “The Emperor and the Assassin,” but his earliest films were quite small in scale, and he’s returned to those intimate roots with his newest picture, “Together.”

It’s a contemporary story of the love between a peasant and his thirteen-year old son, a violin prodigy, whom the father takes to Beijing in hopes of securing him a teacher who can help the boy win fame and fortune. In a recent Dallas interview, Kaige commented on the tale’s connection to his own life: as a young man during the Cultural Revolution, Kaige denounced his father to the authorities--something he now deeply regrets. “I didn’t know that there is something about my father and me in this movie until the movie was made,” he said. “I’m serious. What I’m saying is that the story between the father and the son in the movie is very different from my own story, because now they’re lucky--living in a peaceful period of time. We went through a horrible political storm in my time--very different. But then all of a sudden I realized there’s something really about me in the scenes in which the boy comes back to see the father and makes confession by saying, ‘I shouldn’t have made you angry--I shouldn’t have shown vanity.’ Those words are familiar--you know, that’s the words I want to say to my father, actually. It’s a very--sort of--famous story in China, because I was maybe the only one--I belong to a very small group of people--who want to take responsibility for the Cultural Revolution. You cannot really see this [event] as a political campaign started by Chairman Mao. It’s too simple. That involved a lot of psychological elements, including myself--what I did to my father. Yes, I think that obviously I did put some personal feeling into this movie to fill out the relationship between the father and the son.” Kaige added: “I hope that one day I’m going to make a movie about the Cultural Revolution. It’s still secret, what happened then. I want to make a movie not only about the Revolution, but how people survived [it].”

But “Together” also has another personal aspect for Kaige: it expresses the writer-director’s love of western classical music, to which he listened surreptitiously when it was banned during the Cultural Revolution. “I think that music is very important in every movie that I make,” he said. “I don’t know why, I really don’t. It’s nothing to do with the Cultural Revolution. This is what we learn in film school: to want to make a movie that’s aurally and visually strong at the same time. The film is for people to see--to listen to--not listen to a lot of dialogue, but you create a lot of different sounds on many levels. But there is a particular reason for me to do this movie. I’m a big fan of classical music. I often play pieces to myself when I need to think.” In the case of this film, the selection of music also had a narrative function. “We hope that the music can help us fill out the relationship and also establish the characters,” Kaige explained. “As you [the interviewer] said, it speaks through music.”

When asked why he chose such a modestly-scaled project after gaining fame for his epics, Kaige smiled. “I allow myself to do different kinds of movies,” he said. “I think I’m still sort of young at heart, and I always believe that I can create different kinds of films. Some people said, ‘Why do you want to do a small film like this? You’re good for those epic movies.’ It’s not a matter of being tired or something, because it’s tough to work with several thousand extras and get up at two o’clock in the morning, ready to shoot at seven. But what I’m saying is, as long as I’m moved--as long as I’m convinced this is a story that needs to be told--then I go ahead and do it, no matter what.”

But the shoot of “Together” was, Kaige admitted, an unusually blissful one. “This time I was really more relaxed than in the past...I was a pretty happy man, not like when I was doing ‘Emperor and the Assassin,’ I was screaming all the time...I’m changed. With a sense of humor and true happiness you can do things better. It took only eleven weeks to shoot, which is very unusual for me.” One aspect of making the film was not, however, so relaxing for Kaige--playing the part of one of the boy’s teachers. Asked whether he found himself easy to direct, Kaige laughed. “No, no,” he exclaimed. “It was not fun. I will not do that again, because they gave me a very strange look, the people around me. They make me feel so uneasy that I’m going to do another take....I didn’t have my own mirror that I can look into and find out whether it’s good or not. My job is to be a mirror for the actors.” But when you’re the actor yourself, he said, you can’t provide the needed reflection.

“Together” is a United Artists release.

(From OFCS)
 
Cai nay chieu tren TV hay rap a?
Chi co lay duoc lich EST ko? Neu duoc cho em biet voi nha ;)

Thanks,
-My
 
nguyen quynh my đã viết:
Cai nay chieu tren TV hay rap a?
Chi co lay duoc lich EST ko? Neu duoc cho em biet voi nha ;)

Thanks,
-My

Phim này chiếu ở rạp em ạ, mà không biết bây giờ người ta có còn chiếu nữa không. Chắc đợi vài tuần nữa ở Chinatown thể nào cũng kiếm được DVD lậu :mrgreen:.

Mãi đến hôm qua mới có dịp xem phim Anh Hùng của Trương Nghệ Mưu. Phim này hay hơn Ngọa Hồ Tàng Long, mặc dù vẫn không ấn tượng bằng Đèn Lồng Đỏ Treo Cao. Cinematography thì đẹp hết chỗ chê.
 
anh rất thích xem phim trung quốc, phim dã sử :
1/nội dung hay, dàn đựng công phu, lớn, kể lại một thời kỳ lịch sử tq...
2/diễn viên nữ đẹp vãi sầu.....ourrahhhhhhhhh......nhiều lắm... trong "lã bất vi" có biết bao người đẹp....nói gọn lại là phim nào cũng có....một lý do ko thể ko tính đến..... :cool: ....nhìn lại diễn viên nhà mình mà tủi :(
3/Nội dung phim rất hay, nhiều nhân vật lớn để học tập..... ví dụ như phim "gì gì đó" có ông vua Minh Hạo (nếu ko nhầm) một mình thu phục nhiều nước .... cả phim dc quay trên hoang mạc .....toàn thấy cưỡi ngựa bắn cung....từ một mét vuông đất đến một cô gái đẹp cũng phải cuỡi ngựa bán cung mới có dc...tuyệt !!!:D
 
Hehee , nhân đây , nói đến phim TQ , xem cũng hay , từ hồi lâu lâu lắm rồi , em còn nhớ cái bộ phim gây cảm tình với dân mình là phim " Khát vọng " ( hồi trước còn léng phéng tập đánh organ , cũng mò mẫm bài này :(( ) , còn nhiều nhiều phim hay nữa , đặc biệt là phim ngắn , ngoài ra phim dã sử TQ quả là đỉnh . Em thấy sử của mình đâu có tồi mà chưa có bộ phim nào thực sự ra hồn , một đề tài màu mỡ mà điện ảnh VN chưa khai thác ( hay không có kinh phí để khai thác , hay là chưa có bản lĩnh để tái hiện lịch sử trên những thước phim không biết nữa... có được lèo tèo mấy phim như : Đêm hội Long Trì , Đề Thám ( Hoàng Hoa Thám )... ) Xem Thành Cát Tư Hãn hay hãi :)
 
Hero diễn viên đóng không xuất sắc nhưng cảnh quay giống như những bức tranh khoáng đạt đầy ấn tượng và màu sắc, rất nghệ thuật.

Em thích cả Bá vương biệt cơ, không nhớ của Trương Nghệ Mưu hay Trần Khải Ca các bác nhỉ?
 
Đâu phải dàn diễn viên của phim TQ nào cũng đẹp đâu?nếu có một điểm ta cần học TQ trong lĩnh vực này thì có lẽ ko hẳn là diễn viên..
 
Nguyễn Hữu Cầu đã viết:
Em thích cả Bá vương biệt cơ, không nhớ của Trương Nghệ Mưu hay Trần Khải Ca các bác nhỉ?
Đạo diễn người Trung Quốc vốn nổi tiếng với bộ phim giàu kịch tính "Bá vương biệt cơ", nay xuất hiện trở lại với tác phẩm có nhan đề "Together" (He Ni Zai Yiqi).

"Together" đợt vừa rồi được chiếu ở VN dưới cái tít "Cây vĩ cầm vàng". Mọi người ở nhà, ai đi xem về cho ý kiến cái!

Em đang kiếm mấy phim này, bác nào biết chỗ bán DVD (rẻ tiền) hoặc download thì mách em với:
1) Beijing Bicycle (Shiqi sui de danche - Xe đạp tuổi 17?)
2) Internal Affairs (Wu jian dao - Vô gian đạo) (Phần I & II)
3) Not One Less (Yige dou bu neng shao)
4) Yi Yi
5) Red Sorghum (Hong gaoliang - Cao lương đỏ)
6) Shower (Xizao)
7) Ju Dou (Cúc Đậu?)

Cảm ơn các bác nhiều,
HM
 
Back
Bên trên